onsdag 7 april 2010

Çemberlitaş Hamam - Turkiskt bad



Detta var bland dom häftigaste upplevelserna i Istanbul.
Att bada turkiskt bad.
Jag gick in och betalade, fick ett skynke, ett par bikinitrosor, en tvättlapp och en tvål.
Det fanns en dam och en herravdelning.
Blev invisad i nästa rum som var en rund sal men soffor och stämningsfullt ljus och musik.
Där fick jag en nyckel och blev visad till nästa våning för att byta om.
Väl nere igen visade dom mig in i självaste badet.
Det ni kan se på bilden ovan.
Den stora plattan i mitten var varm, troligen nån grad mer än mig själv.
Det var immigt i hallen. Jag lade mig på marmorn där det redan låg sex damer.
Jag liknar det hela med en ångbastu.
I taket var det en kupol med massa fönterhål så ljuset var mycket behagligt där inne också.
Efter 45 minuter hade legat, suttit, vänt mig om och rullat ihop mig i ett antal olika yogaställningar, då vinkade en av tvätterskorna till mig.
Hon vek ut min sjal och jag lade mig på rygg.
Vi var toplessa båda två (alla där inne). Jag vet inte om det är jag eller för att jag är svensk men det kändes lite märkligt att hennes bröst nuddade mig flera gånger under skrubbningen.
Men jag njöt av att bli omhändertagen. Hon löddrade upp ett berg av skum och tvättade mig grundligt, fram och bak, uppe och nere. Masserade fötter och rygg. Tvättade mitt hår och sköljde av mig. Hon höll nog på i 20 minuter. Underbart skönt!
Tips för er som skall bad hamam, medtag eget schampo och balsam, för att reda ut trassligare hår har jag aldrig tidigare gjort.
Efter denna behandling visade hon in mig i ytterligare ett rum, där fanns det två bassänger. En vanlig på 36 grader och en bubbelpool på 37 grader.
Jag gled ner i del på 36, men blev yr i huvudet.
Upp för att svalka, ingen svalka att få, ner i bubbel och där stod jag ut kanske i tre minuter sen kände jag en släng av illamående, för varmt för mig.
Jag hade sammanlagt tillbringat 5 minuter där inne då jag försöket gå, men nej, hon såg mig och visade tillbaks mig in i "bastuhålet".
Jag gömde mig längst kanten så hon inte såg mig, men snart kom det två andra som också skulle avsluta sitt bad här inne.
Jag hade nog sjunkit nån grad nu så jag satt mig i bubbelpoolen, men klarade knappt ett par minuter innan det var dags att ta mig ur. Min kropp kokade.
Jag tittade mig osäkert om när jag gick ut, men nu log hon mot mig, ett tecken på att jag fick gå...
Tillbaka i soffrummet fick jag färskpressad juice och vatten. Tack gode gud vad det satt bra.
Jag slukade juicen och siprade på vattnet medan jag återhämtade mig efter denna faktiskt helt fantastiska upplevelse!



Ni som åker till Turkiet, bada Hamam!
Çemberlitaş sütunu skall vara ett av de bästa.

Inga kommentarer: