lördag 31 juli 2010

Österlen

Smygehamn, Ystad och Kåseberga.

Jag har minnen härifrån sen jag var barn, men jag kände inte igen mig alls.
Skylten minns jag väl, den tyckte jag var jättehäftig när jag var i 10-årsåldern.


Här har vi Sveriges sydligaste udde.


Galeasen T/S Helene, Ystad och jag.
Denna staden vill jag nog se mer utav.


Ale stenar, ett ställe jag har velat till i flera år.
Tycker sånt här är intressant.
59 resta stenblock placerade i en gigantisk skeppsform.
Stenarna väger mellan 500-1800kg/st.
Hallå, hur är det möjligt??? Jag skulle vilja se hur dom gick till väga. Och i vilket syfte. Vem ledde detta projekt och hur många år tog det?


Här går stigen ner till Kåseberga hamn.


Och där fanns det sillamacka!

1 kommentar:

Åsa Hellberg sa...

Jag kan inte minnas att jag någonsin lämnade Fjällbacka som barn, i alla fall inte på sommaren.
Jag har också en längtan till Skåne... och Blekinge som jag också tror är superfint.