onsdag 22 juni 2011

Äntligen Donsö!

Igår låg vi i Donsö hamn oss visade stolt upp oss.
Det var mässa på ön, så mycket folk i rörelse.
Vi lade oss längst in i hamnen, ångbåtsbryggan tror jag dom kallade den.
Snyggt gjort av kapten!

Så mycket jag har hört om den här ön!
Äntligen kom jag hit!
Jag tog en promenad och tyckte om det jag såg.
Husen låg tätt, av blandad stil. Vildvuxna obebygda tomter in emellan, hundkex, smörblommor och brännässlor.
Mycket granit. Backigt.
Fick en härlig känsla.
Om jag bortser från att jag såg en saker som jag reagerade på.
Jag tänker på hur man bott här i generationer, alla verkar vara släkt med varandra. Ingen fast förbindelse till stan. Visst finns det original överallt och även här, men den trebenta hunden...

Var inne och morsade på min gamla arbetsgivare.
Köpte mig en sovenir, en "Svante-kniv" (som jag skar mig på det första jag gjorde...).
Jag och Klasse cyklade till mässhallen som var på idrottsplatsen och gjorde en snabb lov där innan det var dags för kaffe ombord.
Och sen jobb.

Klockan nitton lämnade vi kajen.
Baxade oss ut genom hamnen. Med tre mäktiga signaler.



Det var trångt men det gick fint.
Härlig och annorlunda dag på jobbet!

Inga kommentarer: