söndag 15 mars 2009

Drills

Vi ligger till ankars utanför Göteborg.
Vädret har varit strålande idag och vi har haft övning.

Vi började med att testa "frittfall-båten"
Det är den orangea saken som hänger i akterna på alla sådana här båtar.
Den hänger i vajrar (ser stavfelet men vet inte hur det skall vara...) och vid riktig kris och alla måste lämna fartyget så släpper man och båten får frittfall.
Rakt ner i vattnet.
Här är den på plats.


Lutningen är jättestark och det är trångt där inne.
Först provsatt vi allaman, sen gick de flesta ur.
Jag och tre killar stannade kvar.
Spännande!


Tyvärr ändrade kapten i sista stund att vi skulle släppa iväg henne fritt,
utan vi blev nerfirade istället.
Sen lösgjorde vi oss och puttrade runt en stund.
Allt fungerade som det skulle.
Vi måste sett rätt roliga ut där vi var, skall se om jag kan få tag i några av de bilder som tog från fartyget.
Denna bild är tagen innifrån, genom fönstret.


Här har vi öppnat luckan, hakat av fästena och kör fritt.


Sen var det dags för mob-båten.
Det är den som är precis utanför min hytt.
Och vet ni?
JAG fick köra kranen!!!
Hur härftigt som helst!!!
Upp och ner med spakarna och jag styrde världen!
Men jag fick bara lyfta tom båt, när besättningen skulle i så fick Tommy Matros ta över.


Allt fungerade här också!

Inga kommentarer: