söndag 29 mars 2009

Säkerhetskurs på Öckerö

Denna vecka har jag varit på Öckerö för första gången.
Jag har gått en kurs som heter Basic Saftey.
En grundläggande säkerhetskurs som alla som arbetar på båt måste ha.
Den var väldigt intressant och jäkligt nyttig!
Första dagen bestod av sjukvård.
Mest teori men lite mun-mot-mun och framåtstupat sidoläge.
Tisdag-onsdag-torsdag hade vi brand och sista dagen handlade om flottar och överlevnadsdräckter. Fick prova att bada med dem, vända flotar och samlas 21 personer i en 20-mannaflotte.
Vi avfyrade handbloss, rökburk och jag fick skjuta nödraket!
Och...
-Den där bananen var det krut i!

Här skall vi in i grupper av tre pers. släcka eld och rädda ett liv.
Livet var en stor tung docka som låg placerad längst in i sista rummet.


Att rökdyka var mycket intressant.
Nu har jag en helt ny uppfattning om våra brandmän och deras jobb.


Här ligger vi och flyter. 2 gradit vatten som letar sig in mellan sömmarna...
Men otroligt vad bra overallerna fungerar!


Det här var mitt första forum med sjöfolk förutom båten.
Intressant att höra andras erfarenheter.
Här var det en himla blandning av folk.
Elingenjörer, repratörer, kaptener, maskinfolk, matros/deckman, kockar, sjuksköterska mm.
Flera av deltagarna hade aldrig varit ute och jobbat utan skulle nu efter kursen åka ner till medelhavet eller Nice och söka jobb på lyx-yachter.
Några av dem fastnade mer för och förhoppningsvis kommer ha fortsatt kontakt med.
Vi hade riktigt kul!

1 kommentar:

Anonym sa...

Var det inga hökare och sotänglar med?
Uncle Bengt