söndag 24 maj 2009

Ilsesegling

Lotsbåten från Väderöarna
Jag har varit ute och seglat Ilse hela helgen.
Gunnar Bukulin från Grötö har varit med och visat oss hur man seglar en sån här gammal träskuta.

Här är det fika i Gluppöbassängen. Lars, Björn, Gunnar och Jonas.


Önskat att jag hade ett vidvinkelsobjektiv...


Ilse har tre segel. Ett storsegel, en fock och längst fram klyvaren.
Skepparen hade storseglet, Marcus hade focken och jag skötte klyvaren.
Skota hem i klyvaren! Slacka i klyvaren! När man slår och båten passerar vindögat är det snabbt att byta sida, hitta rätt skot och skota hem.
Det blev riktigt roligt alltså!


Vi seglade runt i skärgården. Här mellan Bringbärsholmen och Korsö.


En stor sol på lördagen och en lite sol på söndagen.


Robban, Micke och Pingen riggar ner storseglet.


Detta var faktiskt första gången jag seglade, utom min optimistjolle som jag hade som barn. Únder lördagen höll jag mig lite i bakgrunden, medan jag idag kämpade in i det sista. Ville verkligen vara med och lära mig. Nu ligger hon i Grebbestad på varvet för lite små jobb, och när hon skall hem igen så hoppas jag att kunna vara med. Men jag skall imorgondag fixa seglarhandskar!

Här är en bild från förra året, tagen av Björn Alde´n.
Här ser ni alla tre segel tydligt.

Inga kommentarer: