tisdag 6 oktober 2009

Svensk film

Män som hatar kvinnor till USA



Nu ska även den amerikanska filmpubliken se
Män som hatar kvinnor.
Publicerad 5 okt 2009 14:45 på www.nyhetskanalen.se

Filmsuccén Män som hatar kvinnor, den första delen i Millenniumtrilogin, ska nu visas i USA. Bolaget Mucic Box Film har köpt rättigheterna och filmen ska ha amerikansk premiär i mars 2010.
Visas i över 30 länder

Män som hatar kvinnor har därmed sålts till mer än 30 länder. Drygt 6,6 miljoner människor har sett filmen med Noomi Rapace och Michael Nyqvist i huvudrollerna.
- Vi har länge hoppats på att Män som hatar kvinnor skulle få distribution i USA, som naturligtvis är en väldigt betydelsefull marknad, säger Søren Staermose, producent på Yellow Bird, till Filmdelta.nu.
Del två i trilogin, Flickan som lekte med elden, har hittills setts av en miljon människor.
__________________________________________________________________

Jag såg filmen på dvd för en månad sen ungefär.
Jag läste boken för några årsen.
Boken var jättebra och filmen var ok.
Men USA?
Ett bättre drag hade varit att sälja manus.
Skall amerikanarna se textat eller dubbar dom?
Det kommer inte göra manuset rättvist.'

Alltså, tyvärr så håller inte svensk film speciellt lång, enligt mitt tycke.
Den är för lam. Allt är för tamt. Platt.
Inga special effects, ingen musik som försärker spänningen eller känslan.
Varför missas alltid det?
En film som denna kunde bli hur bra som helst med rätt effekter och skådisar.

Bra svensk film.
Jägarna.
Det är en stark film på många sätt. Bra effekter!
Bra rollinnehavare! Lennart är bara bäst här.


Jag såg en annan bra svensk film här för ett tag sen.


Maria Larsson eviga ögonblick. En lugn och fin film. Här saknades inga effekter.
En film jag verkligen rekommenderar.
Aldrig har jag sett Persbrandt så snygg och bra förut!

Inga kommentarer: