tisdag 20 oktober 2009

Mer Buda och Pest

Här är lite mer av min resa till Budapest.
Floden Donau delar stadsdelarna Buda och Pest från varandra.
Men de länkas ihop av sju broar.
Vårt hotell låg vid Erzsébetbrons fäste på Pestsidan. Mátyás City Hotel

Frihetsbron, ca. 300 meter lång.
Mycket vacker!


Operahustet


Språket var verkligen annorlunda. Lät lite som finska men är tydligen inte med i samma språkfamilj. Helt omöjligt att förstå och helt omöjligt att läsa. Jag försökte utala namn som jag läste direkt men det var ingen som förstod.
Så lite fonetiska hade varit till god hjälp här.

Ja = igen
Nej = nem
Hej = Jó napot
Tack = köszönöm
Adjö = viszlát/viszontlátásra
Hur mycket kostar denna/detta? = Mennyibe kerül?
God morgon = Jó reggelt
Ursäkta = sajnálom
Hjälp! = segitség!
Notan, tack = fizetek
Polis = rendörség
Läkare = orvos

Staden var full av gamla vackra byggnader, det syns att staden är härjad.
Kriget och fattigdommens spår syns överallt.
Här är Mia vid en otroligt vacker men väl använd dörr.
Mitt i city.


Vi badade såklart i dom välkända Ungerska badhusen.
Termalbassängerna tar sitt mineralrika vatten från varma underjordiska källor. Sedan 1200-talet har man känt till vattnets läkande egenskaper.
Vattnet höll en tempratur runt 36 grader.
Här jag på Gellértbadet (Gellért fürdo).

Inga kommentarer: