tisdag 13 maj 2008

Flyga drake

av Khaled Hosseini.
Nu har jag läst ut den.
En mycket gripande historia om vänskap, lojalitet och svek.
Amir och Hassan växer upp som bästa vänner i Kabul.
Trots att de uppfostras sida vid sida lever de i två helt skilda världar.
Amir är son till en framstående välbärgad man, medan Hassan, som är son till Amirs fars tjänare, tillhör det fattiga och lågt stående hazarfolket.
Hassan gör allt för Amir, han försvarar honom i alla lägen.
En när Amir en dag får chansen att återgälda Hassans totala lojalitet sviker han...

Tårarna rann ned för mina kinder ett flertal gånger under denna bok.
Jag lärde mig en del om Afganistan, interssant.
Läs den! Den är Underbar!

Lojalitet är något som är mycket viktigt för mig.
Men det kan också vara mycket frustrerande...

Ett av mina favorit citat passar bra in här.
"Det finns vissa saker man måste göra, annars är man en liten lort"
Jonatan Lejonhjärta.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag håller just nu på med hans nästa bok, tusen strålande solar... har dock inte kommit så långt men den verkar bra!

Luftballongsturen var hel fantastiskt och så hade vi sådan tur med vädret vilket gör allt. Ha en fin dag!