lördag 15 november 2008

Ting Ting Jahe

Vi ligger till ankars och båten gungar inte speciellt mycket, men jag känner mig "tjock", trött och varm. Vågorna gör att fartyget rör sig hur-som-helst. Rullar i alla riktningar och det är väl kanske det som får mig att må lite illa.
Fick en ingefärsgodis av Goran mot min sjösjuka.
Sååå god! Stark ingefärsmak.
Påminner mig om nåt jag åt i barndomen, vad kan det ha varit?
Nu skall jag iallafall leta upp ett turk-livs som säljer denna, jag kan kalla det för medicin!
Det finns ett skumt ställe i Strömstad som jag besökte i somras, kanske den finns där.
Broder, vi får ta en tripp dit igen.


Har jag visat er mässen?
Så här fin är den!

Idag har jag serverat Lasagne with seafood.
Det blev riktigt gott.
Testa, här är receptet:
Jag använde lax, räkor, musslor, skivade tomater, bladspenat.
Såsen var en bechamel med vitlök, muskot, timjan och ost.
Grädda i 175 grader ca. 45-60 min.
Muskot och framför allt timjan är kryddor jag använder mer och mer av.
Däremot har jag nästan inte använt rosmarin sen jag grävde upp syrrans häck...
Ikväll blir det Entrecote, klyftpotatis och till min fasa bearnaise. Jag får inse att även om inte jag äter det finns det andra som gladligen sätter i sig en deciliter av denna glansiga sås. Första gången jag serverar det på åratal.
Jag har gjort en BBQ-sås till oss andra, eller förmodligen bara mig :/

Inga kommentarer: