söndag 25 april 2010

Kolatårta recept

Enligt önskemål kommer här receptet på gårdagens Kolatårta.
Först gör du en mördeg.
Jag gör alltid en stor mördeg när jag kommer ombord. Lägger den att vila i kylen.
Sen använder jag den till diverse kakor framöver.
Hallongrottor, Jitterbbuggar, schackrutor eller som här pajskal.
Min bästa mördeg ser ut så här:
5½ dl mjöl
1 dl potatismjöl
1½ dl florsocker
1 tsk vanlijsocker
300 g smör
1 msk vatten
Blanda allt. Degen mår bra av att få vila i kylen en stund
Denna sats blir kanske mycket till en paj, lägg in resterande i kylen och överraska dig själv med lite goda kakor nån dag.

Kavla ut den ganska tunt. Klä en pajförm. Jag hade bara en med hög kant och då tog jag bara deg upp till hälften och för att den skulle hålla sig kvar där och inte kana ner under gräddningen så tryckte jag fast den med folié.
Grädda i 175 grader 10 minuter.

Grov hacka nötter, vilka du vill.
Jag hade mandel, hasselnötter och cashewnötter.

Kolan
1 vaniljstång
5 dl grädde
3 dl socker
½ dl farinsocker
2 msk honung
1½ dl ljus sirap
1 msk kakao
50 g smör

Dela och skrapa ur vaniljstången.
Blanda allt utom smöret i en kastrull och koka på svag värme ca. 1-1½ timma.
Passa den för det koka lätt över!
Gör kulprov och när du kan forma till en fin kula så är kola klar.
Rör i smöret.
Häll nu smeten i pajskalet och strö nöthacket ovanpå.
Snabbt in i kylen och sen tag fram en tilla innan servering.
Gott med kaffe och vispad grädde till.

Nu skall jag gå ut och se till att vi blir ordentligt förtöjda!

Inga kommentarer: