söndag 25 april 2010

Dokumentärer & Kolatårta

Hej!
Nu ligger vi ankrade i Brofjorden.
Vi har varit och lossat i Bremen och lastat i Göteborg.
Nästa resa går till Gävle.

Igår var det lördag jag hade hittat ett recept på Kolatårta.
Först gjorde jag ett pajskal av mördeg som jag gräddade.
Under tiden kokade kolan på spisen.
När kulprovet funkade hällde jag upp såsen i formen, strödde jag massa grovhackade hasselnötter, cashewnötter och mandel över.
Ställde den i kylen för att snabbt stelna och sen tog fram den en timma innan servering.
Den avnjöts med lättvispad grädde efter en bit mör entrecote.

Jag delade tårtan i 12 bitar men dom blev i största laget för min del.
Även om bitarna som blev över hade gått åt under natten :)

Jag har äntligen fått in mina nerladdade radioprogram i iPoden!
Jag har försökt förut utan att lyckats, men nu så fick jag hjälp via Facebook, kanon!
Så det sista dagarna så jag Yvonne gått med lurar i öronen, ingen sång i byssan.
Jag har betat av P3 Dokumentärer en efter en.
Massakern i Falun, Ny Demokrati, Branden på Scandinavia Star, Porrkriget, Hans Schieke och hans kvinnor, Mordet i Salem, Rasbiologin...
Och har har många kvar!
Har också några av fjolårets sommarpratare sparade.

I like!

1 kommentar:

A sa...

Kolatårtan ser otroligt god ut! Du skulle kanske lägga ut receptet på bloggen? Hoppas att sjömännen njuter av din mat till fullo! :)