fredag 9 januari 2009

Bogproppeller

Är en proppeller som sitter framme i bogen såklart.
Den används mest när man är vi kaj.
Med hjälp av den kan vi förflytta oss sidleds.
Det är den som är anledningen för att vi är här nu. Kom igår och går imorgon om planeringen håller.
Jag har såklart varit nere och tittat!
Per, överstyrman, och jag gick ner och han berättade massor om båtens funktioner. Jag hade som vanligt massa frågor om allt, tex om ankring (visste ni att man släpper ut 7xdjupet med kätting?!), laster (visste ni att lasten kan ändra volym i olika temperaturer?!), ballast, märkning, bottenplugg (jag kröp under hela båten och tittade på bottenpluggen!!! Shit, vad häftigt!).

Fartyget är stort! Och ännu större utanför vattnet.


Bogproppellern lagas av proppellergubbar.


Stoooor proppeller och kolla in rodret!


...var bara tvungen att posera ;)


Här ser ni fartyget och dockans ena vägg.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jämför eran akterpropeller med en som sitter på en ULCC (Ultra Large Crude Carrier) typ Nanny eller Nieva. Båda är skrotade men fråga dina gubbar, dom vet. Hur lång är "din" båt? Nanny var 364 m lång och 79 m bred, fortfarande det bredaste fartyg som någonsin har byggts. Kolla in denna sajten, min favorit:
http://www.aukevisser.nl/supertankers/id19.htm

/ Håkan