lördag 3 januari 2009

Chicken Tikka Masala

Ett perfekt avbryt från all julmat och nyårsmat. Jag är så trött på detta nu.
Lagade indiskt igår, det var riktigt gott.
Vackert färgstark och mustig kryddsmak.
Riset kokade jag med hel kanel, kardemummakärnor och gurkmeja.
I grytan hade jag riven bla. ingefära, vitlök, vanlig lök, paprika, koriander och masalan.
Idag har vi ätit tårta. Födelsedagsbarn ombord!
Jag gjorde en vanlig gräddtårta men blev sugen opå att göra en sån där med maräng och sockerkaka i ett. Man lägger banan och grädde emellan och en "botten" uppe på också, och så är det flagad mandel på toppen. Om nån har receptet på den, skicka det snälla!
16 januari har vi nästa jubilar.

Imorgon kväll närmar vi oss Gälvle, men det verkar som om vi skall ankra. Passar faktiskt mig bra eftersom jag vill gå iland där och jag har bara möjlighet att göra det kvällstid.
Vi får se, det kommer nya bud hela tiden.

Lägger in några bilder från Göteborg. Tyvärr kom mörkret lite för snabbt, mobilkameran fixar inte fånga avständet då. Men det var ett otroligt vackert ljus, kallt och spegelblankt. Jag tog en riktigt lång och härlig promenad den kvällen.
När jag kom tillbaks till båten låg det en tunn hinna med is i hamnen.


Detta är en bunkerbåt, alltså en sån båt som tankar andra båtar.
Stena Jutlantica kommer bakom, titta noga så ser ni.


Jag slutar inte imponeras av dessa stora båtar.

Inga kommentarer: