torsdag 25 februari 2010

Avmönstring

Idag var det dags att åka hem.
Lämna skutan för fem veckor i det fria.
Vi ankrade upp i Brofjorden inatt och eftersom vädret inte är det bästa så tog vi hjälp av lotsbåten för besättningsbytet.

Här kommer AB Seaman-Per klättrandes.


Väskor halas upp och ner.


Jag hade sån tur att det var "Bräckongen" som var chaffis idag.
Kul att träffa känt folk!


"Vågen" försvinner bakom oss.


Avmönstringsruset som det kallas kan se ut så här...


Väl framme på lotsstationen kom vi på att ingen hade fått med sig nyckeln till hyrbilen...


Inte bra. Lotsbåten tar betalt för varje tur...
Alex fick åka med ut en vända till för att hämta nyckeln.
Jag känner mig ganska nöjd att jag inte var den skyldiga denna gång eftersom jag inte skulle med i hyrbilen.
Med dessa tankar i skallen upptäcker jag att min resväska saknas.
Hjälp! Var är den?
Jag är säker på att jag såg när den hissades ner i båten, men har den hissats upp igen?
Panik i hjärnan. Telefonsamtal säger att inte väska är nånstans.
Nån säger att det ligger en väska i vattnet. Jag kastar mig över kanten och är nära på att falla i, innan nån hejdar mig och säger att det var ett skämt.
Jag springer runt och letar efter min väska.
Lotsbåten kommer tillbaks. Fortfarande panik.
Då ser jag den, stolt stående på deck med sin rosa namnskylt.
Tack Gode Gud att jag inte behövde ta en tur ut till båten igen och leta efter min resväska.
Hur kunde jag gå av båten utan att ens tänka på att ta med min väska?
Och sen inte ha en aning om om jag sett den eller inte.
Pinsamt.
Virrhöna totalt!

Nu är jag iallafall hemma och mina väskor också.

Inga kommentarer: