måndag 15 februari 2010

Övning ombord

Vi ligger ankrade utanför Rotterdam sen igår.
Kajen är bisy, så vi ligger och väntar på vår tur.
Idag har vi haft övning med räddningsbåtarna.
Jag var inte med i nån av båtarna idag utan jag fick köra kranen!
Det är verkligen jättekul.
Hade såklart lite assistans, men körde helt själv.
Alltså killarna gick i och satte sig i den mobila räddningsbåten vi har.



Jag lyfte upp dem, syrde ut dem utanför relingen och sen hissade ner dom i vattnet.


Dom körde några varv och kollade så allt fungerade sen hakade dom fast sig i min virer igen så jag kunde hissa upp dom.
Nu kanske jag skall få prova att köra den stora kranen nån dag, LYCKA!


Här är våran "Frittfall båt". Om något händer så vi måste överge fartyget skall vi sätta om i den här och lossa på alla krokar och sånt.
Så skjuts denna ner i vattnet och vi är i säkerhet.


Idag hissade vi ner den och startade maskin för att kontrollera att att var i sin ordning och det var det.



Vädret här är -2 grader, ganska grått men just när vi skulle ha övning tittade solen fram.

Dagens lunch: kyckling i currysås och till middag: kålpudding.

Ikväll blir det "Alfahannen"-start!

1 kommentar:

Viking memory sa...

Fina kort igen:)
övning är alltid kul men ändå allvarligt :D