fredag 17 oktober 2008

Pallat äpple!

När jag väl kommit ur soffan så var det action igen.
Jag behövde få tag i äpplen inför alla pieer jag skall baka imorgon.
Jag började med att tömma den kommunala trädgård som ligger i centrala Fjällbacka. Men det var inte så många på de träden, jag behövde mer.
Jag och Mia tog en tur med bilen. Men gamla misstag sitter i...
Jag minns fortfarande mycket väl hur det var att åka fast för äpplepallning.
Det var i dom ljuva tonåren då jag och Jessica var ute en mörk höstkväll och "hittade" ett äppleträd...
Jo, vi visste att tanten som bodde där var aningen ilsk men det hindrade oss inte att smyga in i trädgården och ta tag i grenarna och skaka ner stora fina äpplen.
Vi blev iväg jagade, såklart, men denna gång gjorde vi ett stort misstag.
Vi lämnade våra cyklar utanför staketet och damen i fråga var inte dum inte. Hon ville ha tag i oss så hon tog och låste in dem i sin källare.
Dagen efter fick vi gå dit och knacka på...
Med svansen mellan benen...

Så idag hittade vi en öde sommarstuga. Tittade noga så att ingen var där, sedan knackade vi på, villiga att fråga om lov att plocka några äpplen.
Ingen hemma :)
Vi fyllde våra kassar fulla, desserten imorgon räddades!
Och vi kände oss riktigt busiga!

Avslutade med en latte på en tom bryggan i strålande sol.

Inga kommentarer: