fredag 24 oktober 2008

Vindens stryka

Jag har plötsligt blivit inresserad av vindstyrkor.
Vi skall gå ikväll och dom varnar för kuling på nordsjön.
Där ute kommer vi att vara lagom till vi vaknar imorgon. Men det är lika illa när på dygnet eftersom vi befinner oss där ungefär 24 timmar.

SMHI har tabeller som jag kan följa.
13,9 seaband på och 13,8 Seaband av.

Vinden till sjöss
Vindhastighet (m/s) I ord Vindens verkningar
<0,3 Stiltje Spegelblank sjö.

0,3-1,5 Bris Små krusningar på vattenytan.

1,6-3,3 Bris Korta men utpräglade småvågor som inte bryts.

3,4-5,4 Bris Vågkammarna börjar skummas.

5,5-7,9 Bris Längre vågor; flerstädes vita skumkammar.

8,0-10,7 Bris Vågorna mer utpräglade och långa; överallt vita skumkammar.

10,8-13,8 Bris Höga vågor börjar bildas; skumkammarna breder ut sig över större ytor.

13,9-17,1 Kuling Sjön tornar upp sig och bryter; skummet ordnar sig i strimmor i vindens riktning.

17,2-20,7 Kuling Vågbergens längd och höjd betydande; skummet lägger sig i tätare strimmor.

20,8-24,4 Kuling Vågbergens längd och höjd betydande; skummet lägger sig i tätare strimmor.

24,5-28,4 Storm Höga vågberg med långa brottsjöar; havsytan verkar i stort sett vit av skum.

28,5-32,6 Storm Fartyg i sikte försvinner bakom vågbergen; havsytan i sin helhet täckt av vitt skum, som uppfyller luften.

>32,7 Orkan Fartyg i sikte försvinner bakom vågbergen; havsytan i sin helhet täckt av vitt skum, som uppfyller luften.

Jag har också lärt mig att "låring" är när man har vinden snett akterifrån (bakifrån) och då gungar det hursomhelst. Den är jobbig. Imorgon kommer den ifrån väst.
Jag ser mycket framemot när jag får mitt sjöben, Bengt!

Inga kommentarer: