lördag 12 juni 2010

Tåååårtan!

Vaknade klockan 2 inatt, av att det väsnades i min hytt.
Jag glömmer bort att jag är på en båt, lägger ifrån mig saker hur som helst och när vågorna smyger sig på så ligger mina prylar och rullar fram och tillbaka på durken...
Jag fick upp och surra stolen, plocka upp nån penna och lite annat småplock som gett sig av. Lägga alla schampo och tvålflaskor i tvättstället.
Sen kröp jag i kojs igen. Men icke jag kunde somna om.
När klockan ringde pekade ögonen i kors. Men det är bara att stå upp och börja jobba. Jag blev sjösjuk... Svettig, yr och flämtig.
Tempot var mycket lågt i byssan fram till kvart över sju då frukosten (scramble eggs och prinskorv) var på plats.
Då gick jag upp och lade mig i kojen men kläder och allt. Ställde telefonen på väckning en halvtimme senare. Och då somnade jag, stenhårt!

Framåt förmiddagen minskade vågorna, vi kom in vid Pentland, norr om skottland.
Jag kom på att jag ville göra moccatårta till våra två födelsedagskillar vi har imorgon.
Jag har inte gjort moccatårta så många gånger och det var väldigt längesedan sist.
Jag började vispa marängsmet i sjudande vatten och koka moccakräm. Detta var inte det smartaste jag gjort, för detta kräver tid och lite känsla. Liiite kaotiskt blev det en stund, men jag känner igen detta beteendet, detta är JAG i ett nötskal.
Krämen blev bra och jäkligt god! Marängen däremot ville inte släppa pappret. Men jag pillade och pillade tills allt var borta, sen lappade jag fint ihop två bottnar, spritsade och rostade mandel.
Se så fin den blev!

Problemet blir imorgon när vi skall skära i den...
Den är nog lite seg på sina ställen.
Men utan övning blir man ingen mästare!

Nu är jag helt färdig efter att jag kört ett boxpass men 2nd officer ute på deck.

Angående väskorna så syr jag många fler än var jag behöver så visst finns det över. Jag lägger ut bilder allt eftersom dom blir färdiga.
Håll utkik!

Inga kommentarer: