onsdag 17 december 2008

Brödbak

Idag har jag bakat tre olika bröd.
Först imorse gjorde jag en deg på två liter, bakade ut frukostbullar, lät dem jäsa och sen satte jag in dem i frysen. Nu kan jag ta upp 10 bröd varje morgon och grädda, så får killarna nybakt.
Sen gjorde jag hallongrottor till kaffet, men det räknas inte in i brödbaket såklart. I eftermiddag, när kålpuddingen stod i ugnen så satte jag en dubbel sats av Morfars Julbröd.
Det hette Finskt julbröd tills för några årsen då jag döpte om det.
Jag brukade ge morfar en ätbar julklapp så som inlagd sill, hemmagjord marmelad eller nybakt bröd.
En jul gjorde jag just Finskt julbröd och det var mycket omtyckt av morfar Lennart. Han sa att hans mamma bakade ett liknande bröd när han var liten. Efter den julen så fick han "Morfars Julbröd" i julklapp av mig flera år.
Här är receptet:
4 dl vtn
75 g jäst
2 dl fil
1 msk salt
2 dl sirap
2 tsk ingefära
2 tsk malda brödkryddor
7 dl fint rågmjöl
1 l vetemjöl
Jäs i en timma + 40 min.
Grädda 175 grader ca. 45 min.

Sen när grabbarna satt vid bordet så slängde jag ihop Leilas turbo snabba filmjölkslimpa. Det är verkligen supergod!
Recept:
9 dl fil
2 dl sirap
2 dl grovhackade hasselnötter
3 dl russin
2 dl vetekross
2 dl rågkross
2 dl havregryn
5 dl grovt rågmjöl
2 dl linfrön
2 dl solrosfrön
4 tsk malda brödkryddor
3 tsk salt
2 msk bakpulver

Blanda och häll i två formar klädda med bakplåtspapper.
Grädda 200 grader 45 min. Kanongott!

Har varit nere och tränat ikäll, trampade 30 min på fatburning-programmet och förbrukade endast 171 kcal... Imorgon skall jag köra kondition-programmet och se hur mycket jag bränner där. Kan vara intressant att se. Boxsäcken har nertagen, förmodligen för att det varit sjögång.
Men nu är den på plats så imorgon kan jag fightas.
Nu väntar sängen.
God natt.

Inga kommentarer: