fredag 11 april 2008

Att åter se dig

Betty Schimmels historia.



Att åter se dig:

När Betty träffar Richard är hon bara tretton år, men vänskapen övergårsnart i kärlek och de förstår att de är som skapade för varandra.
Andra världskriget rasar och de utsätts för umbäranden i gettot i Budapest men modet, livsviljan och kärleken får dem att tro på att tillvaron kommer att bli bättre någon gång.
1944 tvingas Betty och hennes närmaste tillsammans med många tusen andra i väg på en dödsmarsch till ett av nazisternas koncentrationsläger i Österrike.
Som genom ett mirakel överlever Betty och hennes familj och efter kriget flyttar de till Amerika. Hon gifter sig med Otto. Bättre man kan hon inte få, säger alla.
Men en dag, många år senare, lägger Betty märke till en man som sitter med ryggen mot henne på en restaurang. Den nacken känner hon igen.
I denna spännande, rörande och livskloka dokumentär kommer vi Betty Schimmel nära.
Hon tror på kärleken, den eviga kärleken, och hon är en överlevare.
Och ibland överträffar verkligheten dikten...

Vilken berättelse! En sann sådan.
Läste ut den inatt, med tårarna rinnande ner för mina kinder.
En vidrig och vacker historia.
Betyg 5/5


Den beskrev Budapest som mycket romantiskt och vackert, nu vill jag åka dit!
Ikväll skall jag börja med "Till min älskade" av David Deida.
Fick den rekommenderad av en tjej på Karon beach, hon sa att det var det bästa hon läst!
Tillsammans med "Tusen strålande solar" av Khaled Hossini.
Men den väntar jag med, jag har "Flyga drake" av samma författare först.

So long!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Den måste jag nog läsa...

Anonym sa...

Den är helt underbar, har läst den säkert 20 ggr o gråter på samma ställe i boken varje gång, just där de sitter på restaurangen, den scenen. Vågar man se filmen? Risk för besvikelse?