tisdag 22 april 2008

Årets båtliv

...har börjat. Jippiiii!
Ännu står båten på land, men det är nu den skall rustas.
Motorn är på plats. Nya durkar är klara.
Ny ventil i ruffen! Nya pållare.


Idag har jag skrapat och slipat rodert, rokulten och motorhuset.
Intruktioner om hur jag skall blanda ut lack och färg är på plats, kanon!

Igår målade jag undersidan på durkarna och skall måla uppsidan denna vecka.
Grå blir durken.
Pappa målade ballasten.

Han har åkt på jobb idag och det är inga lätta beslut jag måste fatta själv nu.

Skall all gammal lack bort innan man lackar ingen???
Tog en livlina och ringde en vän, men inget svar.
Så nu är den det.
Det var ju inte så besvärligt när man hittade en slipmaskin i garaget!
Vilken uppfinning!!!
Slipa för hand är ju värsta sortens straffarbete (bistra minnen från träslöjden), men med maskin är det riktigt roligt.
Skrapa är också kul, då händer det ju nåt.

Har farfars gamla hemmagjorda skrapor, snacka om kult!
Dom är helt underbara. EE står för Evert Ekström.
På vissa redskap har han skrivit EED, Evert Ekström Dyngö.
När pappsen kommer hem nästa gång så hoppas jag på sjösättning.
Jag längtar så tills jag får komma ut på havet!
Iår skall jag övernatta i båten (om så inne i hamnen).
Vädret var inget vidare ifjol, så nu hoppas jag på bättre denna sommar.
Ni kanske minns när jag var ute själv ifjol och ramlade i... Hahaha.
Det är inte bara om man säger så!
Och så skall jag ta mig ända ut till Väderöarna med Gunborg.
Det är stor utmaning för mig!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag skulle gärna övernatta.., i båten med dig ;-)

Onna sa...

En anomym flört?!
Trevligt, men tyvärr.