onsdag 13 januari 2010

Kostervalsen

Ikväll har jag, Simon , Mia, Emmy och ett helt fullsatt Lilla Beriths sett på en riktigt gammal långfilm.
Kostervalsen med Åke Söderblom från 1957.
Det är "Föreningen för Fjällbacka" som arrangerar filmvisningar med gamla svartvita movies som är inspelade i Fjällbacka och trakterna här omkring.



Det var kul att se, man känner igen samhället med Långbacken, kyrkan, hamnen, fiskebryggan, badis och till och med mitt hus med mina fönster var med!

Jag gillar såna här gamla filmer.
Minns förr, för sådär 30 årsen, på söndags eftermiddagen när jag låg hemma på soffan och kollade på Åke Söderblom.
Han var en av mina favoriter. Liten rapp och rolig, gärna i sjömanskostym.

Här kan ni läsa mer om filmen. Och här.

Kvällen började med pizza, sen var det lite Lasse Lundberg och sen var det Åke Söderbloms son, Pelle Söderblom som gästade oss.
Han berättade om sin pappa och om inspelningen här.
Sen togs det fram dragspel och alla krokade arm...


Och sjöngs -Kom i Kostervals slå din runda arm om min hals...
Sen film!

Inga kommentarer: