måndag 18 februari 2008

Biggest Buddha in Thailand


Igar hyrde jag vespa och tittade mig lite omkring.
Jag ar ingen van korare sa det var att kora forsiktigt.
Vanstertrafiken gjorde mig osaker, men efter ett tag gick det riktigt bra!
Jag tranade mig genom att kora omkring har i Karon, varvade rondellen nagra ganger, kande mig fram.
Jag missade nagra hogersvangar for att trafiken stressade mig, men det var bara att kora in till kanten och vanda.
Dom kor som galningar har nere. Hogerregeln verkar inte galla och man kor om pa bada sidorna, ibland samtidigt. Bara tuta och kor!
Men jag larde mig, korde om pa insidan jag med :)
Var pa Katabeach, grannstranden.
Katabeach, en nyPhuket-favorit. Slar faktiskt Karon.
Jag forsoker att hitta mitt nasta boende dar.
Katabeach, igen. Hur gor vi har, ett trad ivagen?! Hahaha!
Hon gick bra, lilla Vespan! Pinade upp henne i 100 km/tim pa en rakstracka, kanske jag kunde oka mer men vagen svangde. Ballt! Gillade det verkligen, med karta i ena handen och gasen i andra!
Malet for dagen var att besoka bygget dom haller pa med uppe pa berget.
De bygger Thailands storsta Buddha.
Ni kan ana den pa bilden nedan.
Den var gigantisk, vet inte hur hog men skyhog kan jag saga.

Jag kopte en stenplatta dar jag skrev datum och mitt namn.
Mitt bidrag till Buddhabygget.

Kolla in, har hissas murbruket upp!

Jag slar Gong-gongen.

Utsikten var bedovande.

Pa vag ner for "Buddhaberget"

Hovmastar'n! E bananerna fiiiiiiina? Jaa, iiiiidag e dom utsokta!

Idag har jag varit pa matlagningskurs.
Jag larde mig jattemycket.
Och vet ni, vad jag saknat matlagning!
Underbart att kanna skapandet.
Jag njot dar jag stod med kniven i handen, eller sleven. Ge mig mer, jag vill hacka, skara, steka, fritera what ever! I ett riktigt kok med ytor.
Det ar nog i koket jag hor hemma iallafall...
Nagot jag maste skaffa mig nar jag kommer hem ar en ordentlig mortel. Det ar nodvandigt i thaicook. Man krossar ingredienserna for att fa fram smakerna.
Nu kazz, nu kan vi hoppa den dar svarblandade mixen vi hade sist nar vi friterade! Nu gor jag egen!
Vi lagade idag:

Poh Piah Thod - Springrulls. Mina blev skitsnygga och jattegoda!
Kaeng Khiao Wan Kai - Green Curry Sweet Chicken. Stark!
Tom Yum Gong - Hot Sour Shimp soup. Kanon god!
Somtum - Papaya sallad. Min favorit!
Aklog Bood Shee - Banana in Cocomilk. Mycket sott, men en bra avslutning efter en het maltid.
Har friterar jag stolt mina fina varrullar.
Det ar sa gott att ma gott igen!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Diggar bilden på dig i hjälmen ;)

Onna sa...

Tack,sweetie!

Anonym sa...

Hej
Härligt att du har det bra, börjar att längta efter dig, få höra om alla äventyr.
Stor kram