måndag 3 mars 2008

Farmor

Idag är det farmors födelsedag, 3/3.
3 som är mitt lyckotal.
Farmor skulle ha fyllt 99 år idag om hon funnits kvar i detta jordeliv.
Gunborg Kristina, född Olinder, gift Ekström.
Äldst i en syskonskara på nio barn.
Mamma Agnes och pappa Alfred. Född i Östansjö, Håsjö, Jämtland.
Namnsdag i dag också.
Hade jag fått en dotter skulle jag vilja ge henne namnet Gunborg efter farmor.
Jag fick ingen dotter men har döpt båten efter henne.
Minns farmors glansiga tunna hud, hennes lite darriga röst, hennes papiljotter, hennes välmanglade lakan man fick krypa ner mellan, hennes ytliga blodkärl, hennes vaggande när hon gick, hennes stora bröst, året runt-tidningarna, skohornet i hallen, hennes tunga ögonlock, hammocken och havreflarnen.

Önskar att jag fått en dag med henne idag.

Inga kommentarer: