onsdag 5 mars 2008

Som Tum

Lite frusen idag, legat på soffan med filten över mig och en kopp med antioxidant-te.
Jättegott även om det låter "präktigt nyttigt" :)
Nu känner jag mig piggare igen. Det luktar lime i hela köket, jag har gjort Som Tum, papayasallad.

Jag har bara provsmakat ännu, men det verkar klart godkänd!
Men papayan var väldigt blöt kanske borde haft en mer omogen.
Blandade ut den med strimlad vitkål, då blev det bättre.
Morot, lime, tomat, vitlök, cocos-socker, chili, rostade jordnötter, torkade räkor, fisksås.
Jag missade de gröna bönorna.
Nästa gång jag är i stan skall jag köpa mig en stor mortel, mycket bra i thaimatlagning.
Idag krossade jag med "storkniven" mot skärbrädan, funkade ok.
Jag skall låta Nangyao bedömma imorgon (min thailänska arbetskamrat).

Igår var det sol och vårluft!




Idag är det kallt och blåsigt.
Imorgon finns det risk för snö...
Mamma kom hem från USA och syrran igår, hon hade med sig ytterligare två leopard-mössor till mig. Då jag får ju användning för dem!

Inga kommentarer: