söndag 9 mars 2008

Tom ka gai



Igår hade vi fotokväll.
För att inte alla foton skall bli liggandes i datorn så bestämde vi oss för att träffas, plocka ut bilder från de sista resorna och göra en beställning.
Vi hann med Lissabon, ca 60 bilder/531 beställde jag. Mia närmade sig 100.
Vi plåtade alltså 531 foton på fyra dagar.
Thailand får vi ta en annan kväll.
Jag lagade thaimat till oss. Tom ka gai, vrålgod!
Vilket kanon recept jag hittat!
Enkelt och ger riktigt bra resultat.

Tom = Soppa, Gai = Kyckling
1 lime
4 dl kokosmjölk
4 dl höns-/ kycklingbuljong av koncentrerad fond eller tärning
2-3 tsk grön currypasta
ca 3 cm ingefära, skivad
1,5 msk fisksås
(1 citrongrässtjälk, krossad, i bitar)
300 g kycklingfilé, i tunna skivor
ca 150 g champinjoner, i bitar
2-3 salladslökar, i halvor
1/2-1 röd chili, urkärnad, i strimlor
1 dl färska korianderblad

Tillagning
Skala av det gröna på limen med en potatisskalare och pressa ur saften.
Koka upp kokosmjölk, buljong, limeskal, currypasta, ingefära, fisksås och eventuellt citrongräs i en gryta.
Låt soppan sjuda ca 5 minuter.
Sila soppan och häll tillbaka den i grytan.
Koka upp och lägg i kyckling, champinjoner, salladslök och chili och sjud tills kycklingen precis är genomkokt, ca 5 minuter.
Smaka av med limesaft.
Lägg i koriander.
Servera riset i separata skålar och lägg det efterhand i soppan.

Sen var det melodifestival.
Suck säger jag bara...
Hur kan Nordman vinna över Andreás och Carola?
Jag ser det som mindre katastrof!
Kom igen, vem sjunger bäst?
Vilken låt var bäst?
Vem gör bästa framträde?
Ok, om ni inte står för vad Carola står för, men står ni för det Nordman står för?
Nej tack!
Länge leve Carola!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Fick förmånen att smaka soppan igår. Riktigt god, det brukar din mat vara. Du armarna skakar fortvarande efter ditt pass igår kväll.
Kram

Anonym sa...

vem sjunger bäst? beror på hur man ser det. men hemlin har en mer personlig röst.

Vilken låt var bäst? utan tvekan i lågornas sken. den var mycket bättre än one love som var mycket menlös.

Vem gör bästa framträde? nordman!! så äkta det kan vara och mycket starkt!

Ok, om ni inte står för vad Carola står för, men står ni för det Nordman står för? Eee...ja jag antar det. deras musik står för naturlighet, det kan man inte säga om carola.

det var rätt av svenska folket att rösta som dom gjorde där.

Onna sa...

Härligt med kommentarer!
Agneta, att armarna skakar tar jag som ett bra betyg ;)

Anonym, vi tycker inte alls lika... Smaken är som baken.
Att Nordman har en naturlig röst kan jag väl hålla med om men Carolas är väl unik om någons?! Jag har aldrig hört någon som kan sjunga som henne.
Jag tycker att Andreas och Carolas röster stämde bra ihop. Laddade hem både One Love och Lucky you idag :)

Anonym sa...

Gjorde din Tom kah soppa idag till mina vanner och make. Den blev ogd, men jag skall nog lagga i lite mer jalapeno och gron curry nasta gang. Jag var lite forsiktig med de starka kryddorna forsta gangen.
Tack for att du delar med dig pa dina fina recept!
Wolfgang.

Tommy sa...

Tack för bra tips. Den blev go :-))

anonym sa...

Oj vilken god måltid vi fick idag!
Tack :)